Wspólne patrole pabianickiej Policji i Straży Ochrony Kolei
Dzielnicowi z Komendy Powiatowej Policji w Pabianicach wspólnie z funkcjonariuszami Straży Ochrony Kolei w celu poprawy bezpieczeństwa w rejonach przejazdów kolejowych cyklicznie pełnią razem służby. Celem takich działań jest zapewnienie bezpieczeństwa podróżującym, przeciwdziałanie kradzieżom, dewastacjom mienia oraz innym incydentom zakłócającym porządek publiczny.
Pabianiccy dzielnicowi wspólnie z funkcjonariuszami Straży Ochrony Kolei cyklicznie prowadzą wzmożone patrole na terenach dworców, peronów oraz przejazdów kolejowych. Działania prewencyjne ukierunkowane są na poprawę bezpieczeństwa w miejscach, gdzie może dochodzić do niebezpiecznych zdarzeń. Mundurowi zwracają uwagę na zachowania, nie tylko kierujących, ale także pieszych - zwłaszcza na przekraczanie przez nich torów kolejowych w miejscach do tego nieprzeznaczonych.
Wspólne patrole Policji i SOK to jeden z elementów stałej współpracy pomiędzy służbami, której celem jest egzekwowanie obowiązujących przepisów, zapewnienie bezpieczeństwa podróżującym, przeciwdziałanie kradzieżom, dewastacjom mienia oraz innym incydentom zakłócającym porządek publiczny.
Przypominamy, że wystarczy przestrzegać podstawowych zasad, żeby zminimalizować ryzyko tragicznego zdarzenia na torach:
- Nigdy nie wjeżdżaj na przejazd, jeśli rogatka nie jest w pełni podniesiona, lub wciąż miga czerwone światło. Na przejeździe może się pojawić kolejny pociąg!
- Gdy twój pojazd utknie pomiędzy rogatkami, nie ma czasu do namysłu. Jeśli widzisz pociąg, musisz ratować życie i je wyłamać!
- W przypadku niebezpieczeństwa, na napędzie rogatki lub krzyżu św. Andrzeja znajdziesz Żółtą Naklejkę PLK. Znajduje się na niej indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu oraz numery alarmowe.
- Nigdy nie przejeżdżaj slalomem pomiędzy opuszczonymi rogatkami. Nie tylko łamiesz w ten sposób przepisy, ale przede wszystkim kładziesz na szali życie swoje i pasażerów.
- Jeśli widzisz tory, zawsze spodziewaj się pociągu! Nawet pozornie nieużywane trasy bywają wykorzystywane przez składy towarowe, a rozkłady jazdy się zmieniają. Jeżdżenie „na pamięć” grozi tragedią.
- Pociąg zawsze jest bliżej niż myślisz! Ze względu na swoją masę, często wydaje się, że porusza się powoli, jednak to tylko złudzenie. Nie licz na to, że „zdążysz przed nim”. Życie to nie gra w ruletkę.
- Czekając na przejście trzymaj się z dala od torów! Pociąg z każdej strony jest o metr szerszy od rozstawu szyn. Nie warto przekonywać się o tym na własnej skórze.
- Jadąc w korku nigdy nie wjeżdżaj na przejazd kolejowo- drogowy, jeżeli nie masz jak go opuścić. Rogatka może zacząć opadać za kilkanaście sekund, a ty zostaniesz uwięziony na torach.
- Zbliżając się do przejazdu, tak jak na drodze, stosuj zasadę ograniczonego zaufania. Dróżnik mógł zasłabnąć, a sygnalizacja świetlna lub rogatki ulec awarii. Zawsze uważnie rozejrzyj się przed wjechaniem na przejazd kolejowo-drogowy.
- To, że jeden pociąg opuścił przejazd, nie znaczy, że po innym torze za chwilę nie nadjedzie kolejny. Na przejeździe wielotorowym zawsze czekaj, aż będziesz miał pewność, że nic więcej nie nadjeżdża.
- Jedź wolniej! Pędząc samochodem z dużą prędkością nie zdążysz odpowiednio zareagować, nawet, jeśli zauważysz nadjeżdżający pociąg.
- Musisz być gotowy na różne sytuacje: pociąg może nadjechać z dowolnego kierunku, w dowolnym czasie. Na dodatek czasami lokomotywa pcha wagony, zamiast je ciągnąć. Każdą sytuację oceniaj osobno i podejmuj odpowiedzialne decyzje.
- Przechodź przez tory wyłącznie w wyznaczonych miejscach. Wybierając drogę na skróty może zaoszczędzisz kilka minut, ale możesz stracić życie.
- Połowa wszystkich wypadków na terenach kolejowych, to te na przejściach niedozwolonych. Większość z nich kończy się śmiercią.
- Znak STOP oznacza, jak sama nazwa wskazuje, konieczność zatrzymania pojazdu.
podkomisarz Agnieszka Jachimek
źródło: https://bezpieczny-przejazd.pl/