Edward na drodze
Dzisiaj, w całym kraju, w tym również w powiecie pabianickim policjanci ruchu drogowego prowadzą działania w ramach projektu Edward (European Day Without Road Death) – Europejski Dzień Bez Ofiar Śmiertelnych na Drogach. EDWARD promuje przyjętą w wielu krajach europejskich ,,wizję zero", czyli dążenie do zmniejszenia liczby wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym do zera.
Projekt EDWARD uświadamia społeczeństwu, że kwestia bezpieczeństwa drogowego dotyczy nas wszystkich – średnio każdego dnia na drogach UE traci życie 70 osób, a 370 tysięcy zostaje ciężko rannych. EDWARD ma wyjątkowo ambitny cel: doprowadzić do tego, by jednego dnia na europejskich drogach nie było ani jednej śmiertelnej ofiary wypadku. Z całą pewnością założenie to jest niezwykle trudne do osiągnięcia w praktyce. Największy wpływ na bezpieczeństwo mają kierowcy, którzy w mniej lub bardziej świadomy sposób, dopuszczają się zachowań zagrażających życiu innych użytkowników dróg, np. poprzez przekraczanie limitów prędkości, jazdę pod wpływem alkoholu/narkotyków, niezapięte pasy bezpieczeństwa, korzystanie z telefonu komórkowego, parkowanie na ścieżkach rowerowych, blokowanie przejść dla pieszych, czy też podejmowanie ryzykownych manewrów. Jednakże nie tylko kierowcy stwarzają niebezpieczne sytuacje. Wielu rowerzystów, czy pieszych również ignoruje zasady bezpiecznego poruszania się po drogach i przyczynia się do powstawania kolizji, czy wypadków.
Od początku 2019 roku na terenie powiatu pabianickiego doszło do 41 wypadków drogowych, w których 6 osób zginęło, a 43 zostało rannych. Głównymi przyczynami tych zdarzeń są niedostosowanie prędkości do warunków ruchu i nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu. Stąd też policjanci pabianickiej drogówki podczas działań EDWARD prowadzą wzmożone działania ukierunkowane na główne przyczyny wypadków. Kontrolują prędkość kierujących w miejscach występowania zagrożeń, w celu skłonienia kierujących do przestrzegania wprowadzonych ograniczeń prędkości. Nadzorują także zachowanie kierujących w stosunku do niechronionych uczestników ruchu drogowego, którzy stanowią grupę szczególnie wysokiego ryzyka poniesienia śmierci lub doznania ciężkich obrażeń w wypadkach drogowych.