A Ty co wiesz o oszustwie „metodą na Blika”? Zobacz screeny i nie daj się nabrać!
Twój znajomy lub członek rodziny poprosił Cię o szybki przelew Blik? Zachowaj czujność! To może być oszustwo! Przestępcy włamują się na konto ofiary na portalu społecznościowym i wysyłają z niego wiadomości do znajomych tej osoby. Najczęściej proszą o natychmiastowe pożyczenie pieniędzy lub opłacenie usługi.
Na oszustwa „metodą na Blika” narażeni są użytkownicy serwisów społecznościowych. Za pośrednictwem komunikatora mogą otrzymywać prośby o podanie czterocyfrowego kodu z aplikacji bankowej. Nadawcami takich wiadomości są osoby, które podają się za ich znajomych lub członków rodziny. Przestępcy po przełamaniu elektronicznych zabezpieczeń, w imieniu pokrzywdzonych wysyłają wiadomości z prośbą o szybką pożyczkę i natychmiastowy przelew. Towarzyszą temu różne historie: domniemany znajomy stoi właśnie przy kasie w sklepie i zapomniał gotówki, zabrakło środków na koncie itp. Zdarzyć się także może, że za pośrednictwem komunikatora „naciągacz” wyśle wiadomości z niewinną prośbą o podanie numeru telefonu. Następnie na wskazany przez nas numer przychodzi kod do rzekomej darmowej gry losowej. Oszust będzie twierdził, że na loterii wygrane zostały pieniądze, którymi chce się podzielić, ale należy podać kod BLIK do zrealizowania przelewu.
Pośpiech i niezweryfikowanie takich wiadomości może nas kosztować utratę pieniędzy. Oszust poprzez wyłudzenie kodu do płatności przez telefon opróżni nasze konto osobiste z przechowywanych tam środków. Co więcej w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą kodu Blik nie można już cofnąć. Przestępca od razu wpisuje czterocyfrowy kod w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze.
Dlatego prosimy o zachowanie ostrożności! Radzimy by przed udzieleniem finansowego wsparcia osobie piszącej z komunikatora skontaktować się z nią telefonicznie! W ten sposób mamy możliwość potwierdzić jej prośbę. Pod żadnym pozorem nie działajmy pochopnie. Oszuści wykorzystując argument presji czasu wymuszają na nas natychmiastowe działanie!
Aby uniknąć przejęcia profilu przez niepowołane osoby warto korzystać z dwuskładnikowego uwierzytelnienia logowania do kont na serwisach społecznościowych. Bezwzględnie należy pilnować swoich haseł dostępowych i co kilka miesięcy je zmieniać. Ponadto nie jest wskazane by komukolwiek podawać dane do logowania. Po zakończeniu użytkowania danej aplikacji powinno się z niej wylogować. Nie należy również otwierać maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników. Oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy aby w przypadku wystąpienia wątpliwości nie wpisywać swojego loginu oraz hasła.
podkomisarz Agnieszka Jachimek
Pliki do pobrania
-
Transkrypcja do zdjęć
23.47 KB